Jak počítač vytváří umělecké dílo? Jakým problémům musí čelit, když se pokouší imitovat člověka? A proč profesionální animátoři pořád raději využívají staré dobré algoritmické výpočty? Přijďte na poutavou přednášku profesora Daniela Sýkory a následný praktický workshop počítačové animace. Proměňte své vlastní umělecké dílo v komplexní trojrozměrný objekt nebo si vytvořte vlastní stylizovanou animaci obličeje!
Stylizace obrazu na základě výtvarné předlohy zažívá v posledních letech neuvěřitelný boom a to zejména díky velkému pokroku v oblasti využití hlubokých neuronových sítí. Mnoho lidí získalo pocit, že problém přenosu výtvarného stylu je vyřešen a stroje dnes dokáží generovat umělecká díla těžko rozlišitelná od pláten slavných malířů. Daniel Sýkora, profesor na katedře počítačové grafiky a interakce na ČVUT FEL v Praze, odhalí hlavní úskalí použití neuronových sítí, která nemusí být na první pohled zřejmá. Na jejich základě pak představíme alternativní, čistě algoritmický přístup, jenž dosahuje znatelně lepších výsledků bez použití neuronové sítě. Tento nový přístup umožňuje řadu praktických aplikací jako je například stylizace 3D animace, stylizace videa na základě ručně kreslené předlohy nebo tvorbu kreslených animací z velmi malého počtu klíčových snímků.
DANIEL SÝKORA
Daniel Sýkora je profesorem na katedře počítačové grafiky a interakce na ČVUT FEL v Praze. Akademické zkušenosti čerpal na University of Utah a Trinity College Dublin. Na ČVUT v Praze vede výzkumnou skupinu, která vyvíjí algoritmy, jenž mění práci filmových výtvarníků. Revoluční algoritmy vyvinuté týmem prof. Sýkory jsou již k disposici v profesionálních nástrojích, jakým je například Character Animator od firmy Adobe.
Kreslenému filmu propadl již v době svých studií na ČVUT, kdy v rámci své diplomové práce pro Českou televizi ve spolupráci se studiem UPP obarvoval černobílé příběhy O loupežníku Rumcajsovi. V roce 2010 začal pracovat pro filmová studia Walta Disneye, kde pomohl vytvořit stereoskopickou verzi slavné disneyovky Lví král. Při práci v hollywoodských studiích zjistil, že i v době perfektních počítačem generovaných obrazů touží výtvarníci po zachování originálního ručně kresleného výtvarného stylu. Ten totiž většinou mizí v komplikovaném řetězci digitální produkce. Hlavní výzkumný směr Sýkorova týmu je inspirován právě touto potřebou. Ve spolupráci s firmou Adobe vyvíjí pokročilé algoritmy, které dokáží překlopit výtvarníkův styl z ručně kreslené předlohy do dalších objektů tak, že je i pro odborníka obtížné rozlišit, zda se jedná o kopii či originál. Výtvarník tedy například nemusí při práci na kresleném filmu vytvářet velké množství animačních fází. Připraví jen základní výtvarný návrh a o zbytek se postará stroj.
Za svůj přínos k rozvoji oboru počítačem podporované tvory kreslených filmů získal řadu ocenění včetně Ceny nadačního fondu Neuron pro mladé vědce v oboru Computer Science.
Zdroj: Youtube Daniel Sýkora Zdroj: Youtube Daniel SýkoraUdálost je součástí programu Soundtrack Poděbrady 2019.
Lázeňská 363/III, 290 33 Poděbrady, Česká republika
Facebook Instagram Twitter Youtube
Otevřeno: úterý–neděle 10–12 13–18 hod
E-mail: galerie@lazne-podebrady.cz
Mobil: +420 602 444 134
Zanechte nám prosím svůj email a my Vás budeme několikrát za měsíc informovat o našich aktuálních kulturních akcích nebo akčních pobytech. Odběr můžete kdykoliv odhlásit.
Díky, bylo to fajn!